יום שבת, 31 בדצמבר 2011

אצלם השיטה עובדת, חושבים שגם אצלנו יש סיכוי?

הפוסט נפתח בנימה מעט סקפטית  וזאת בעקבות צפייה בתחקיר הסופר מצוין של מיקי רוזנטל על מערכת החינוך בפינלנד – מה הופך אותה לכל כך מוצלחת?
הנה כמה עובדות שהשאירו אותי פעורת פה במהלך הצפייה:
·         בפינלנד מתחילים ללמוד בגיל 7 , והתלמידים לומדים בין 3-4 שעות כל יום.
·         התלמידים לומדים עם אותה המורה מספר רב של שנים, עובדה זו מקלה משום שהמורה מכירה את תלמידיה לאורך זמן ואת יכולותיהם.
·         השיעור הראשון בכל בוקר נועד להרגעות ולחימום. שיעור זה נועד לשפר את אווירת הלימודים וההישגים.
·         הכיתות מכילות 52 תלמידים ושלוש מורות מוקצות לכל כיתה.
·         התלמיד הפיני שוהה שעתיים בהפסקה על מנת להיות מרוכז.
·         מערכת היחסים בין המורה לתלמיד אינה פורמלית.
·         מערכת השעות של כיתה ד' בישראל הינה 32 שעות לעומת פינלנד 25 שעות.
·         אין מבחנים....אין מבחנים....אין מבחנים (למקרה שחשבתם שלא קראתם נכון, חזרתי על כך שלוש פעמים).
·         החינוך בפינלנד הוא חינם מגיל הגן ועד לסיום הלימודים באוניברסיטה.
הרשימה היא עוד ארוכה. מצפייה בתחקיר השתמע כי בעצם פחות בפינלנד, זה יותר. פחות שעות לימוד, פחות מקצועות לימוד, פחות שעורי בית, ביטול המבחנים וכו'.
כל החינוך בפינלנד מתבסס על אמון: אמון של ההורים במערכת, אמון של המערכת על המורים ואמון של המורים על התלמידים. ההנחה היא שמערכת החינוך בפינלנד הופכת את התלמידים לאחראים על ההוראה ואח"כ לאזרחים שאחראים גם לקהילה שלהם.
בתי הספר בפינלנד מאוישים ע"י מורים בעלי זיקה ללמד,  הנדרשים להיות בעלי תואר שני וכנראה גם יהיו בעשירון העליון של בוגרי האוניברסיטה. שכרם הוגן ולכן מעמדם בקרב הקהילה הינו רם.
כל תלמיד לא משנה מקום מגוריו  או מצבו הכלכלי יש הזכות ללמוד בבית ספר עם מיטב המורים וזאת בעצם נקודת פתיחה שווה לכולם.  
בתי הספר מכינים את הלומדים לחיים האמיתיים ע"י נתינת כלים איך ללמוד, לחשוב , להיות יצירתיים ולהיות ספקנים. בעצם על המורה לעורר את סקרנותו של התלמיד ולהפוך את חווית הלמידה לפעילה עד כמה שניתן. בכיתת הטכנולוגיה לדוגמא לומדים כיצד לקרוא ולהבין הוראות הפעלה של מכשירים חשמליים. בכיתת המחשבים תלמידים מלמדים תלמידים אחרים יישומים ותוכנות ונוכחותו של המורה בכיתה כמעט ואינה מורגשת.
בפינלנד משרד החינוך מציב יעדים לכל קבוצת גיל והמורים הם אלה שקובעים את הדרך להשיג יעדים אלה לעומת משרד החינוך בישראל שמכתיב איך ומה ללמד.
והנה חוזרת לה שוב הנימה הסקפטית – אם להם זה מצליח האם גם אצלנו זה יכול להצליח? אני מאמינה כי כן יש דברים שכדאי ומומלץ לאמץ מהשיטה הפינית: מאוד חשוב לגייס מורים מהשורה הראשונה שבראש ובראשונה רואים את מקצועם כשליחות ללמד ולשנות, יש לדאוג לשכר הוגן למורים, צמצום שעות הלימוד הרבות ואולי הדבר הכי חשוב – להפסיק לחנך להישגיות. אך יש דברים שלצערי לא נוכל ליישם במציאות שלנו כמו אמון. לצערי משיחות רבות שערכתי עם הורים נוכחתי לשמוע כי איבדו אמון במערכת החינוך בישראל. בנוסך, מערכת החינוך אינה נותנת פתח  למורים ליצירתיות ולחופש פעולה אלא כמו שציינתי למעלה מכתיבה יעדים, שיטות לימוד ויוצרת עומס רב לחץ ע"י ריבוי מבחנים.
התחקיר אומנם מסתיים בנימה עצובה יותר ומדווח על מספר רב של מתאבדים ושל שיכורים המסתובבים ברחובות פינלנד אך את זה כבר נשאיר לפוסט אחר.  


התחקיר של מיקי רוזנטל שהוקרן בערוץ 10.

10 תגובות:

  1. אני לא ראיתי את הסרט, שמעתי רבות. אחרי שקראתי את מה שכתבת גם ראיתי את הסרט ואין ספק שקיניתי.אני חושבת שאני מורה טובה, ילדים אוהבים אותי, הורים אוהבים וסומכים עלי,אבל אני מרגישה שחלק משעות לימוד אפשר לעשות אחרת. איך? אני כל הזמן מחפשת, אבל זה לא תמיד תלוי בי. מערכת שדורשת הישגים, צוות שלא מוכן להשקיע מעבר למה שמשלמים להם, מבחנים שלא נגמרים וילדים שבכיתה ב'( גם בא' ) לומדים עד 13.30 ( 6שעות והפסקות 25 דקות ). אני מוכנה להשקיע, ללמוד לעשות את הדברים אחרת, לסמוך על התלמידים, אבל לא רואה שזה אפשרי. אולי אני נשמעת פסיבית מדי, לא נכון. אני לא מותרת בקלות.

    השבמחק
  2. פאינה (אינה) קוזקוב7 בינואר 2012 בשעה 4:56

    בדומה לך, גם אני הייתי מוקסמת ממה שראיתי. במהלך צפייה בסרט התחלתי לחשוב מה כן ניתן לייסם אצלינו ומה לא. אני אופטימית לחשוב שאולי הנכדים שלי יזכו לחוות חוויה של חינוך אחר, פחות פורמלי, מכין ומחנך לחיים אמיתיים ובעיקר אנחנו כמורים נרגיש שמאמינים בנו.

    השבמחק
  3. אני תלמידה שנה א' מנהל במרכז ללימודים אקדמיים, קורס תקשוב ולמידה מרצה גילה קורץ ( תוספת לתגובה הקודמת )

    השבמחק
  4. פאינה (אינה) קוזקוב7 בינואר 2012 בשעה 5:00

    אני תלמידה שנה א' מנהל בקורס תקשוב ולמידה, המרזה גילה קורץ.

    השבמחק
  5. פאינה וטניה יקרות,

    אכן המציאות לא מאפשרת לנו להתגמש וללמד באופן שבו אנו בוחרות על מנת להשיג את היעד. גם אני מאחלת לנו שילדינו או במקרה שלך פאינה - נכדייך, יזכו למוד בצורה מעט שונה ממה שמכתיבים לנו מלמעלה.
    מאחלת לכן שנת לימודים פורייה ומוצלחת,
    אולגה

    השבמחק
  6. בע"ה
    אולגה מורדוב רגב היקרה,
    שמי איתי בכר ואני ממלא אחר מטלת הבלוג שנתן לנו מר מתי אלפר בקורס תקושב ולמידה, שנה א' במכללה.
    קראתי את הבלוג שלך מתחילתו ועד סופו והיה לי העונג, כתבת בצורה יפה ונתת טיעונים חזקים וצודקים באשר למערכת החינוך בארץ (על כל המשתמע מכך). אפילו שיחקתי במשחק הגלידריה והשגתי 80 בתור אחראי משמרת בפעם הראשונה.. :-)
    רק דבר אחד קטן רציתי להעיר ובגלל זה אני כותב אותו מתחת למה שכתבת פה - אני חושב שאם מערכת החינוך בפינלנד כ"כ מצליחה אך יש שמה אחוז גבוה של התאבדויות ואלכוהול (לפי מה שאת כתבת כי לא הספקתי לראות עדיין את הכתבה עד הסוף) - אז משהו שמה במערכת החינוך לא כ"כ עובד כנראה, כי הכל מתחיל מהחינוך! אני עדיין מסכים בהחלט עם דרך ההוראה שמה וחושב שבכל מקרה, צריך להתאים כל דבר לפי סוג המדינה והאוכלוסייה (כמו שגם את כתבת) אך צריך לבדוק למה זה אכן קורה שמה..
    שיהיה לך אחלה שבוע ותמשיכי להעשיר את הידע שלנו!
    תודה רבה!
    איתי בכר

    השבמחק
  7. הי איתי

    שמחתי מאוד מאוד לקרוא את תגובתך. בעקבות תגובות מעודדות שכאלה, כתיבת הבלוג הפכה פתאום להיות מהנה יותר (כי יש מי שקורא ,מגיב ואף מעריך) ולא רק הכרחית משום שנתבקשתי לכתוב.
    בעניין פינלנד- פינלנד נחשבת למובילת חינוך עפ"י נתוני מבחן פיז"ה שאותם עושים תלמידים בגילאי 15. מה קורה בגיל מבוגר יותר??? נחכה לעוד תוכנית תחקירים ונראה.
    לגבי התוצאה במשחק הגלידרייה - שאפו. אני הייתי די איטית.
    מאחלת לך שנת לימודים פורייה ומוצלחת והכי חשוב שתעבור בקלות עד כמה שאפשר.
    אולגה

    השבמחק
  8. זה חייב לעבוד עם אצלנו, כי המערכת הולכת ונסדקת ויש למצוא פתרון הולם.
    הבת שלי לומדת בבית ספר על מפת תל אביב, אחד הנחשבים בארץ, ואני עדיין לא מרוצה בכלל מההתנהלות.

    השבמחק
  9. הי מאיה

    אני מאוד מקווה שכעת אחרי שהרכיבו ממשלה חדשה ושר חינוך חדש, דברים ישתנו לטובה. המצב לא יכול להמשך כפי שהוא. "תעשיית הציונים " חייבת להפסק. (את יודעת מה...זה נכון גם לגבי תחומים אחרים במדינתינו- חייבים שינוי!!!)
    חג שמח,
    אולגה

    השבמחק