יום שישי, 9 בדצמבר 2011

ניתוח משחקים


במסגרת הקורס "שילוב הדמיות ומשחקים לימודיים מתוקשבים" של פרופ' מיקי רונן נתבקשנו לנתח משחק לימודי שמצאנו על גבי הרשת על פי הטקסונומיה של Malone . המבחר היה עצום וכל אחד הביא לשיעור משחק  מעולם התוכן שבו הוא מלמד. המשחק שבחרנו שותפתי ואני לנתח נקרא "הגלידרייה". המטרות הלימודיות של משחק זה הן להקנות לילדים מיומנויות מתמטיות של חיבור, חיסור, כפל וחילוק בעזרת כסף בצורה אותנטית כעובד המשרת לקוחות בגלידרייה.
המשחק הינו משחק סימולציה לשחקן יחיד המדמה עבודה בגלידרייה. המטרה היא לצבור רווחים גבוהים בסוף יום העבודה ע"י שירות מדויק , חישוב הסכום לתשלום וכמובן החזרת עודף נכון. כמות שירות הלקוחות הינה משמעותית וגדלה בכל רמה, כמו כן מהירות השירות. לשחקן ישנה האפשרות לבחור את דרגת המשחק מתוך שלוש רמות: מתלמד, עובד או אחראי משמרת. במידה והעובד (השחקן) הגיש הזמנה לא נכונה ,בועת הדיבור של הלקוח הופכת אדומה ובתוכה מופיע המשפט: "זה לא מה שהזמנתי". אם העובד חישב לא נכון את הסכום לתשלום או החזיר עודף לא מדויק תופיע על הקופה המילה –"טעות" ולא ימשיך המשחק עד לתיקון הסכום הנדרש. במידה והעובד (השחקן) הגיש הזמנה נכונה ,חישב נכון את הסכום והחזיר עודף מדויק, הלקוח מודה לו והולך.
סקרנות חושית –קיימת סקרנות חושית ע"י שימוש במשחק באמצעים אורקוליים ללא גיוון וחידוש , המוסיקה חוזרת על עצמה ומאבדת מטעמה ומערכה.
סקרנות קוגניטיבית- המשחק עקבי אין תוצאות "מפתיעות", פרדוקסים, חוסר שלמות או חיפוש פישוט והכללה. במידה מסוימת אפילו משעמם ומעייף . גם במעבר לרמת קושי גבוהה  אין יצירת סקרנות בהיבט הקוגניטיבי.
תלות - המערכת פועלת בהתאם לפעולת הלומד. אם הצליח לשרת נכון וחישב את הסכום והעודף לתשלום העובד צובר נקודות.
בחירה- בתחילת המשחק יש את האפשרות לבחור את רמת המשחק. הבחירה היא בין שלוש רמות קושי : מתלמד – מסלול לעובדים מתחילים, עובד – מסלול לעובדים מנוסים, אחראי משמרת – מסלול לעובדים מומחים.
עוצמה- קיים חווי של המשחק לפעולת הלומד. כאשר הלומד מגיב נכון המשחק מתקדם ואינו תקוע ומצטבר ניקד שעולה בכל תשובה נכונה. ישנה תגובה "חזקה" כאשר העובד טועה בהכנת ההזמנה , בועת הדיבור של הלקוח הופכת אדומה. כאשר חלה טעות בחישוב הסכום, מופיעה המילה טעות על גבי הקופה. כאשר העובד טועה במתן העודף, הלקוח מעיר את תשומת לב העובד.
דמיון פנימי/ חיצוני- במשחק יש שימוש בדמיון פנימי. הנושא של המשחק הוא – מספרים בחשבון: המשחק מקנה לילדים מיומנויות מתמטיות של חישוב חיבור ,חיסור ,המרה ,הפרטה ואומדן במספרים שלמים ושברים עשרוניים בעזרת כסף. הסיפור מאחורי המשחק (עבודה בגלידרייה) הוא חלק בלתי נפרד מהמשחק ומהמטרות.
היבטים ריגושיים - המשחק מאוד מתאים לאוכלוסיית היעד ובהלימה לתוכנית הלימודים במתמטיקה לבתי הספר היסודיים. היות ומדובר בתלמידי גיל יסודי שטרם יצאו למעגל העבודה וטרם התנסו בעבודות עם שכר, המשחק מהווה סימולציה המדמה עבודה בגלידרייה, לקיחת אחריות על שירות הלקוח ורווחי העסק. הבחירה במכירת גלידה על פי דעתנו הינה שרירותית. באותה מידה יכול העובד למכור פלאפל , לעבוד בקיוסק וכו'.
היבטים קוגניטיביים - המשחק הלימודי קשור לתוכן הלימודי במתמטיקה (חיבור וחיסור).המשוב הוא חזק ומופיע רבות מצד הלקוח בביטוי "תודה רבה" בכל פעם שהצליח העובד לשרתו נכונה. המשחק מספק הצלחה כאשר בתום יום העבודה רווחי הגלידרייה גבוהים כתוצאה מעבודה נכונה ומדויקת של העובד.
ובכן, לאחר ניתוח המשחק על פי הטקסונומיה של Malone נוכחנו לראות כי אף על פי שהמשחק נבנה ע"י ממשל זמין ועמותת סנונית שנחשבות לחברות מובילות בתחום , המשחק רחוק מלהיות מושלם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה