יום שני, 18 ביולי 2011

הוראה מהסרטים

חישבו על הימים בהם ישבתם בכיתה והמורה הכניסה מקלט טלוויזיה והכריזה בקול רם "רבותי היום נראה משדר" (ככה הן קראו לזה באותם הימים). זוכרים את ההתרגשות?
כתלמידה מאוד אהבתי את מקצוע האנגלית ולכן כל משדר שהוקרן בשיעור עפ"י ספר הלימוד גרם לי להתעורר ולתפוס את המקום בשורה הראשונה שלא אפספס שום משפט. תוכניות כמו Neighbors  ו Here we are גרמו לי להתאהב בשפה עוד יותר ולהבין כי מעבר לשיעורים שאנו לומדים בבית הספר השפה האנגלית היא שימושית לחיים בכלל. הצגת התוכניות הוסיפה מימד נוסף לשיעור- הסצנות היו אותנטיות - לא עוד שינון וחזרה של משפטים אלא ממש סצנות מצחיקות עם דמויות חיות שדיברו את השפה. עכשיו, עשרים שנים אחרי, בכל פעם שאני מציגה סרטון או קליפ לכיתה במסגרת השיעור, נרשמת בידיוק אותה ההתלהבות.
באחד השעורים בקורס  "הערכת טכנולוגיית ידע " עם ד"ר ליאת אייל שוחחנו על יתרונות השימוש בכלים חזותיים בכיתה ובינהם הצגת סרטון בשיעור. היתרונות כמו הוספת גיוון לשיעור, מתן מענה למגוון השונות שיש בכיתה (תלמידים בעלי חשיבה צילומית- חזותית), הצגה ויזואלית של החומר הנלמד,הסרטון משמש כמקור הנעה לתלמידים ועוד היו מאוד ברורים אך עם זאת ד"ר ליאת אייל הסבירה את החשיבות של שילוב מושכל של סרטון בשיעור. הבחירה באיזה שלב להציג את הסרטון (פתיחת השיעור, גוף או סיכום השיעור) צריכה להיות בידי המורה שמעביר את השיעור.
עם כל זאת חשוב לזכור כי שילוב הסרט בהוראה אינו מסתיים בהקרנתו. המורה צריך לתת הנחיות ברורות לפני או לאחר הצפייה, לפתוח בדיון ולהסיק מסקנות (פרופ' סלומון) על מנת שהתוצאה מהצפייה תהיה אפקטיבית ולא רדודה.
פרט אחרון חשוב לא פחות – יש להקפיד ולשמור על זכויות יוצרים!!!
הנה עוד נתונים מעניינים מתוך המצגת שהוצגה בשיעור של ד"ר ליאת אייל-
·         מרצים המשתמשים באמצעי המחשה הינם אפקטיביים ב -43% יותר בהנעה לפעולה, מאשר מרצים שאינם משתמשים באמצעי המחשה.
·         אנו מעבדים תצוגה ויזואלית 60,000 פעמים מהר יותר מטקסט.
·         באמצעות גרפיקה ניתן להסביר דברים מורכבים ב -40% פחות זמן.
·         בסקר שנערך בארה"ב בשנת 2001 עולה כי 80% מהחברות והארגונים במגזרים הפרטים והציבוריים עושים שימוש בסרטים כחלק בלתי נפרד מפעילות ההדרכה שלהן .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה