באמצע השנה שעברה, מנהלת בית הספר הודיעה לי חגיגית שמתקינים לי לוח חכם בכיתת האנגלית.באמת תוך פחות משבוע הוא עמד, זקוף וחדש על הקיר,מולו הותקן מקרן שיורד מהתקרה ומחשב חדש (כן כן עם אופיס חדש והכל...) עמד לו בצד בכיתה. באותו הרגע חשבתי לעצמי - הנה הזדמנות להוסיף מימד נוסף לשיעורים. כל שיעור יגובה במצגת , סרטון או משחק שיתרגל או ימחיש את החומר הלימודי. התלמידים קיבלו את הבשורה בשמחה וההתרגשות הייתה גדולה. תלמידים שהרבו לצאת לשרותים באמצע השיעור פתאום שינו הרגלם ונשארו במשך כל השיעור בכיתה. הייתי בעננים!!!
בתחילת הסמסטר הנוכחי, סמסטר ג', ד"ר אתי כוכבי הציגה לנו את הסילבוס של הקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" על גבי הלוח החכם ונדהמתי. וואהו יש עוד כל כך הרבה ללמוד על השימוש בלוח. המצגת (נבנתה באמצעות תוכנת הactiveinspire) הייתה כמו מופע קסמים שרק רציתי לראות מה יבוא ומה יופיע בהמשך.
במשך השבועות הבאים חיכיתי לשיעורים האלה אך עם הזמן התחלתי לאבד עניין במצגות שהוקרנו על גבי הלוח החכם. כתוצאה מסקרנות ערכתי חיפוש באנטרנט על מנת לקרוא עוד ולהבין האם בעצם הלוח החכם תורם ללמידה בכיתות? האם הוא אטרקציה ראשונית שתאבד את אטרקטיביותה בהמשך? הנה ממצא שגיליתי ומאוד הזדהתי עימו: עפ"י מאמר שפורסם בפורטל מס"ע ע"י עידית אבני, אברום רותם ואביבה בן חפר (2010) השימוש בלוח החכם הופך את סביבת הלמידה לחדשה ועדכנית המשנה את פני ההוראה אך עם זאת השילוב עם ההוראה הפרונטאלית , שכן אם מנצלים את יתרונותיה הרבים, יכולים להשפיע על מגוון גדול של צורכי לומדים.הוראה מסוג זה מזמנת אופני למידה עדכניים המקדמים חשיבה, ומצריכים מהמורה ומהתלמידים לנהל דיאלוג תוך כדי אינטראקציה בין התלמידים לחומר הנלמד, בין התלמידים בינם לבין עצמם ובין התלמידים והמורה. המפתח להצלחה הוא דרכו של המורה כמנהיג, המנווט את ההוראה ומנהל את הכיתה ואת השיעור בדרך מושכלת ומיטבית. אם כך הלוח החכם הינו תוספת רעננה המביאה את בתי הספר להתקדם למאה ה-21. בעזרתו ניתן לשדרג את השיעורים ולנהל דרכו את מהלך השיעור בצורה אינטראקטיבית להצגת החומרים הנלמדים. אך האם זה הופך אותו לחכם או שבעצם המשתמש - המורה הוא זה שצריך לעשות שימוש מושכל "במכשיר" ולתכנן שיעור שיענה על צרכי התלמידים. וזה מחזיר אותי לכותרת הבלוג- הלוח הוא בעצם תוספת מעניינת לשיעור אך מי שבעצם החכם הוא המורה!!
קישור למאמר - רנסנס ההוראה הפרונטאלית בנוכחות לוח אינטראקטיבי, וגם בלעדיו
בתחילת הסמסטר הנוכחי, סמסטר ג', ד"ר אתי כוכבי הציגה לנו את הסילבוס של הקורס "עקרונות בפיתוח סביבות למידה מתוקשבות" על גבי הלוח החכם ונדהמתי. וואהו יש עוד כל כך הרבה ללמוד על השימוש בלוח. המצגת (נבנתה באמצעות תוכנת הactiveinspire) הייתה כמו מופע קסמים שרק רציתי לראות מה יבוא ומה יופיע בהמשך.
במשך השבועות הבאים חיכיתי לשיעורים האלה אך עם הזמן התחלתי לאבד עניין במצגות שהוקרנו על גבי הלוח החכם. כתוצאה מסקרנות ערכתי חיפוש באנטרנט על מנת לקרוא עוד ולהבין האם בעצם הלוח החכם תורם ללמידה בכיתות? האם הוא אטרקציה ראשונית שתאבד את אטרקטיביותה בהמשך? הנה ממצא שגיליתי ומאוד הזדהתי עימו: עפ"י מאמר שפורסם בפורטל מס"ע ע"י עידית אבני, אברום רותם ואביבה בן חפר (2010) השימוש בלוח החכם הופך את סביבת הלמידה לחדשה ועדכנית המשנה את פני ההוראה אך עם זאת השילוב עם ההוראה הפרונטאלית , שכן אם מנצלים את יתרונותיה הרבים, יכולים להשפיע על מגוון גדול של צורכי לומדים.הוראה מסוג זה מזמנת אופני למידה עדכניים המקדמים חשיבה, ומצריכים מהמורה ומהתלמידים לנהל דיאלוג תוך כדי אינטראקציה בין התלמידים לחומר הנלמד, בין התלמידים בינם לבין עצמם ובין התלמידים והמורה. המפתח להצלחה הוא דרכו של המורה כמנהיג, המנווט את ההוראה ומנהל את הכיתה ואת השיעור בדרך מושכלת ומיטבית. אם כך הלוח החכם הינו תוספת רעננה המביאה את בתי הספר להתקדם למאה ה-21. בעזרתו ניתן לשדרג את השיעורים ולנהל דרכו את מהלך השיעור בצורה אינטראקטיבית להצגת החומרים הנלמדים. אך האם זה הופך אותו לחכם או שבעצם המשתמש - המורה הוא זה שצריך לעשות שימוש מושכל "במכשיר" ולתכנן שיעור שיענה על צרכי התלמידים. וזה מחזיר אותי לכותרת הבלוג- הלוח הוא בעצם תוספת מעניינת לשיעור אך מי שבעצם החכם הוא המורה!!
קישור למאמר - רנסנס ההוראה הפרונטאלית בנוכחות לוח אינטראקטיבי, וגם בלעדיו
"הלוח הוא בעצם תוספת מעניינת לשיעור אך מי שבעצם החכם הוא המורה!!"
השבמחקאכן כך...