יום שישי, 20 בינואר 2012

ספרים דיגיטאליים. מכירים??

"ילדים הופכים לחכמים יותר הודות לטאבלטים שלהם. גם אם הם מבוגרים יותר ולומדים למבחנים האחרונים שלהם וגם אם הם משחקים בדורה". כך טען פיל שילר, סמנכ"ל השיווק של אפל בכנס חינוך שנערך בחודש ינואר, 2012..
לא כל כך מבינה מה המשפט אומר ולא מצליחה לרדת לסוף דעתו של מר שילר.
אומנם בפוסטים הקודמים הזכרתי את העניין של הכנת הבוגרים למאה ה 21 וכתבתי על חשיבותה של הלמידה הפעילה על מנת לגייס את הלומד  להיות חלק אינטגראלי מתהליך הלמידה. אך האם אוריינטציה נכונה במכשירים כמו טאבלטים ואייפונים הופכת את ילדינו לחכמים יותר?
אין ספק כי המעבר לספרים הדיגיטליים מהווה את תחילתה של רפורמה בחינוך שעליה מדברים כל כך הרבה ומייחלים שכבר תגיע. מצליחים לדמיין את ילדיכם הולך לבית הספר עם ילקוט המכיל רק טאבלט , כריך ובקבוק שתיה?
טרם החלטתי מה דעתי בנושא. גם כמובילת תקשוב הנני מחשיבה עצמי מעט מסורתית וחושבת כי ספר הוא חפץ שהיה ויהיה קיים תמיד. הריח של הנייר, המגע בנייר במעבר מדף לדף , הצפייה להגיע לסוף הספר- אלה דברים ששום טאבלט לא יכול לספק. גם כשאני לומדת למבחנים (וכאן זו העת לכל האנשים "הירוקים" לסגור את האוזניים) , אני מעדיפה להדפיס את החומר על דפים ובצורה מסורתית  להדגיש את ה"חשוב" בעזרת מרקר. ככה החומר מצליח להיטמע בצורה הכי טובה עבורי.  
במדור tech , באתר וואלה צוינו כמה פונקציות שניתן יהיה לבצע בעזרת הטאבלטים: תהיה האפשרות לחיפוש מילים במילון שיהיה מובנה בטקסטים, יכולת לסמן קטעים ולכתוב הערות. את הקטעים המסומנים יהיה אפשר להפוך אוטומטית לכרטיסיות לימוד, כמו גם את המונחים המילוניים הרלוונטיים. הספרים הדיגיטליים יהיו מאוד ויזואליים ואינטראקטיביים, התוכן יתעדכן כך שהתלמידים לא יצטרכו לקנות מהדורות חדשות. נשמע חלום לא כך? אך מי ילמד את התלמידים כיצד משתמשים במכשירים אלה? נכון שרובם כבר מומחים אך מה עם אלה שלא יודעים? פה כנראה יכנסו המורים להדריך ולהסביר  , דבר שיצריך מהם  להשקיע שעות בהשתלמויות נוספות.
ומה לגבי תלמידים שנפל ונשבר להם המסך של הטאבלט? מה הם יעשו בשיעור? תירוצים כמו : "הכלב אכל לי את השעורים", או "נתלשו הדפים מהמחברת" יוחלפו בתירוצים כמו :"הטאבלט נמצא בתיקון" או "נשבר לי המסך".
ובכן , גם פה אתן לזמן לעשות את שלו ולהיווכח שאולי אני טועה. בנוגע למשפט שאתו פתחתי את הבלוג....גם את זה אשמח לראות במבחני פיז"ה בעוד כמה שנים.


קישור נוסף לכתבה בנושא שהופיעה במדור דיגיטל באתר מאקו.

מאמר באנגלית בנושא שימוש הטאבלטים בשרות הכיתה –
Tablet PCs for Classroom Use: Technology and Application. Hursh T. Department of Educational Psychology University of Illinois at Urbana-Champaign. Retrieve on January 20th, 2012.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה